Przedmiot działalności

Działalność przedszkola


 

Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z Ustawy  Prawo Oświatowe oraz Ustawy o systemie oświaty, a w szczególności:

  • zapewnia opiekę, wychowanie i nauczanie dzieci niepełnosprawnych intelektualnie posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa;
  • zapewnia dzieciom pełny rozwój umysłowy, moralno-społeczny, emocjonalny oraz fizyczny zgodnie z ich możliwościami i potrzebami psychofizycznymi ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności w warunkach godności osobistej z wykorzystaniem własnej inicjatywy dziecka;
  • realizuje bezpłatne nauczanie i wychowanie w oparciu o program wychowania przedszkolnego;
  • umożliwia organizowanie zajęć dodatkowych, z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci;
  • kształtuje umiejętność współżycia i współdziałania w zespole niejednorodnym, uczy poczucia odpowiedzialności za drugiego człowieka;
  • umożliwia dzieciom wychowanie w poczuciu przynależności narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
  • wspomaga indywidualny rozwój dziecka oraz współdziała z rodziną w przygotowaniu go do nauki w szkole;
  • udziela dzieciom i ich rodzicom pomocy psychologiczno – pedagogicznej poprzez:
  • konsekwentnie przestrzega praw dziecka oraz upowszechnia wiedzę o tych prawach;
  • zapewnia wychowankom bezpieczne i higieniczne warunki wychowania i opieki; w sytuacjach kryzysowych wszystkie działania pracowników przedszkola, bez względu na zakres ich obowiązków służbowych, w pierwszej kolejności są nastawione na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom;
  • przygotowuje dzieci do dalszej edukacji i jak największej samodzielności w życiu codziennym.
  • wprowadza i stosuje zasady ochrony i promocji zdrowia. 

Przedszkole organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie od 3 roku życia posiadającymi Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. W szczególnie uzasadnionych przypadkach do przedszkola może uczęszczać dziecko, które ukończyło 2,5 roku.

ORZECZENIE O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO wydawane jest przez odpowiednie poradnie pedagogiczno-psychologiczne.

Misja przedszkola

„Każde dziecko jest dla nas szansą

zobaczenia świata inaczej”

 

Jesteśmy pierwszym w Polsce, istniejącym od 1966 roku, przedszkolem publicznym o profilu kształcenia specjalnego.

Nasze drzwi są otwarte na potrzeby i problemy każdego dziecka z niepełnosprawnością intelektualną, także tego

nie poruszającego się samodzielnie.

Mieścimy się w funkcjonalnym, kolorowym

i bardzo dobrze wyposażonym budynku w centrum Warszawy.

Chcemy wspólnie z rodzicami, w atmosferze ciepła i akceptacji, zapewnić dzieciom wszechstronny rozwój.

Pragniemy jak najlepiej przygotować dzieci do dalszej edukacji

i uczestnictwa w życiu społecznym.

Wykorzystujemy w pracy profesjonalne i nowoczesne

metody terapii oraz własną pomysłowość i twórczość.

Kierujemy się poszanowaniem godności każdego człowieka, wrażliwością na jego potrzeby

oraz poczuciem odpowiedzialności za siebie i innych.

Wyróżnia nas duże zaangażowanie w wykonywaną pracę,

dobra organizacja, radosna atmosfera i elastyczność w działaniu.

Nasi absolwenci i ich rodzice z żalem rozstają się

z naszym przedszkolem.

Zasady funkcjonowania

Przedszkole pracuje codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach 07.00-17.00 przez cały rok z wyłączeniem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wspólny wniosek dyrektora przedszkola i rady rodziców oraz dni ustawowo wolnych od pracy.

Praca z dziećmi prowadzona jest w oparciu o:

  • Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego (...),
  • zestaw programów wychowania przedszkolnego wybieranych przez nauczycieli poszczególnych grup,
  • wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania (WOPF)
  • Indywidualne Programy Edukacyjno - Terapeutyczne (IPET)

Ramowy plan dnia >> Pobierz

Szczegółową organizację pracy przedszkola w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny sporządzony przez dyrektora, zaopiniowany przez radę pedagogiczną i zatwierdzony przez organ prowadzący.

Oddziały przedszkolne

Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.

W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.

W przedszkolu funkcjonuje 10 oddziałów:

- 4 oddziały dla dzieci z autyzmem,

- 6 oddziałów dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową lub ze sprzężonymi niepełnosprawnościami

Ramowy program dnia

Ramowy program dnia został opracowany w oparciu o Rozporządzenie MEN z dnia 14.02.2017 r. ( z późn. zm.) w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (…)

Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój.

Wszystkie doświadczenia dzieci płynące z organizacji pracy przedszkola są efektem realizacji programu wychowania przedszkolnego

RAMOWY ROZKŁAD DNIA

Godziny Zajęcia
0700 0830 Schodzenie się dzieci do przedszkola. Przywitanie się z dziećmi. Zabawy naturalne sprzyjające nabywaniu doświadczeń w rozwoju fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym dzieci. Prowadzenie przez dzieci własnych eksperymentów. Zajęcia rewalidacyjne wynikające z IPET.
Przygotowanie do śniadania.
0830 0900 Śniadanie
0900 0930 Ustalanie planu dnia. Kształtowanie umiejętności samoobsługowych dzieci. Rozwijanie zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawności ruchowej i bezpieczeństwa.
0930 1015 Zajęcia grupowe kierowane biorące pod uwagę możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze, potrzebę wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikację oraz chęć zabawy.
Przygotowanie do II śniadania.
1015 1030 II śniadanie
1030 1230 Zabawy na świeżym powietrzu zaspakajające potrzebę ruchu, służące doskonaleniu motoryki, eksploracji otaczającej przyrody. W razie nieodpowiedniej pogody zajęcia odbywają się w salach przedszkolnych lub innych salach dydaktycznych.
Przygotowanie do obiadu.
1230 1300 Obiad – II danie
1300 1430 Odpoczynek.
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne wynikające z IPET
Przygotowanie do obiadu.
1430 1500 Obiad – zupa
1500 1700 Zabawy naturalne dające dzieciom możliwość aktywizacji i rozwijające ich zainteresowania. Prowadzenie przez dzieci własnych eksperymentów. Zajęcia ogólnorozwojowe wynikające z IPET.
Rozchodzenie się dzieci do domów.

 

Metryka

Rejestr zmian

Rozwiń

Rejestr zmian

Data publikacji

Osoba